1 Europa, 1 luchtruim

Regelgeving

1 Europa, 1 luchtruim

LOT-polish-airlines-boeing-787-8-v2-fsx1Nu we in Europa met dezelfde munt betalen en we leven met open grenzen tussen de verschillende lidstaten, wordt het ook wel eens tijd voor één luchtruim. Mede door het groeiende aantal vluchten boven Europa, moet er nagedacht worden over een efficiëntere indeling van het vliegverkeer.

Het project Single European Sky, waar Nederland aan deel neemt, moet er voor zorgen dat Europa het luchtruim efficiënter gaat gebruiken. Op dit moment heeft ieder land zijn eigen gebied, zijn eigen verkeersleiding en zijn eigen regels. Het project heeft als doel om de verschillen te verkleinen. Vanaf eind 2012 worden de 27 grenzen vervangen door negen Functional Airspace Blocks (FAB). Deze tussenoplossing moet uiteindelijk leiden tot één Europees luchtruim. Er wordt tevens gekeken hoe de regels en het toezicht meer gelijk getrokken kunnen worden.

Dat door deze maatregelen het luchtverkeer behapbaarder wordt, is niet het enige voordeel. Wanneer het luchtruim van Europa meer één geheel is, worden de vliegtijden korter, zijn er minder kosten, is er minder co2 uitstoot en niet onbelangrijk: vliegen wordt nog veiliger. Hoewel Nederland op dit moment met zes buurlanden is verenigd, lopen de plannen in de rest van Europa behoorlijk achter.